<< Scn. Iskola  
Scenario Iskola 
2. Cikk 
 
Ezekre lesz szksg: 
Alap scenario letltse 
s ez a trkp: 
 
   
 
Egy kis elmlet: 
 
Nos, hol is kezdjem... vgl is belevghatok rgtn a kzepbe egy kis fldrajzrval. Mi is a trkp valjban? A trkpek a fldgmbt s annak fokhlzatt skon brzoljk. A gmbn lv pontokat, vonalakat rajzilag (geometriai ton), vagy szmtsok rvn (matematikai ton) vethetjk a skra. A vetts elkerlhetetlenl torzulsokkal jr... sajna. Akit rdekel ez a tma, az ennek rszletes lerst megtallja minden minsgibb fldrajz atlasz bevezetjnl. 
Megijedni nem kell, nem olyan bonyolult, mint amilyennek elsre hangzik. A legbonyolultabb szmts is az oszts-szorzs lesz,ksbb. Erre majd visszatrnk mg. Most, az els feladatnl nem is kell bajldni a trkp fokhlzatval, mr elre megcsinltam nektek, melyet letlthettek a honlapom ezen cikkjnek aljn. De azrt lerom, miknt lehet elkszteni.  
 
A gyakorlatban, szmunkra: 
 
Igazbl kt mdszert javasolnk, hogyan lehetne a jpg. fjlformtum trkpet megkzeltleg szablyos s egyforma terletekre osztani. 
Egyik megolds, ha ragaszkodunk a trkpen tallhat koordinta rcshoz, s azt egsztjk ki egy egyszer rajzol programmal (pl.: Paint). Kiegszteni azrt szksges, mert nincs az a rszletes trkpsz, aki minden egyes fokot berajzolna szmunkra, pedig ezen mdszernl hasznos lenne... ezzel a mddal nagyon nem fogunk foglalkozni mostansg, rengeteg szmtst ignyel a minl minsgibb s pontosabb vgeredmny. 
A msik md, amit n is ajnlok, hogy a jpg. formtum trkpet egy rajzol programmal egyenl ngyzetekre osztunk, ahogy n is most elksztettem szmotokra. Ebben nincs semmi rdngsg, csak annyi a klnbsg, hogy most nem vesszk figyelembe a Fld gmb-formja miatt kialakul pontatlansgot-torzulst. Ez nem nagy eltrs, csupn nhny szzalk, de egy nagy scenario esetn (2048x2048-nl) mr lnyeges eltrs lehet. Most eme mdszerrl olvashatsz tovbb... 
Miutn megvan a trkp a sajt rcsunkkal, jab dolog letltse szksges: az alap (teljesen sima) scenario, melyet szintn letlthettek a honlapom ezen cikkjnek aljn. Miutn ez is megvan megnyithatjuk az OpenTTD plyaszerkesztjt. Az alap scenario 256x256-os "felbonts", de valjban 261x261 ngyzetet tallhatunk rajta (aki rr, megszmolhatja...). Nincs ms dolgunk, mint sszehangolni a jpg. formtum trkpet s az alap scenariot. A trkpet elksztettem, 4x4-es ngyzetekre (a piros kerettel krberajzolt terlet), a tbbivel nem kell foglalkozni. Most egy kis matematika kvetkezik... A scenarionk egy oldala ugyebr 261 kocka hossz. Ahhoz hogy kialakuljon a 4x4-es rcs mint a trkpen, a 261-et elosztjuk 4 fel. Az eredmny: 65.25. Nem baj ha nem kerek szm, ennyi hiba mg bven belefr. Teht a scenario mind a ngy oldaln 65 kocknknt letesznk egy jellst [kp02-01] 
   
,mondjuk egy hrom kocka hossz szikls cskot a scenario oldalval merlegesen (90'). Miutn megvagyunk ezzel, csak annyi dolgunk van htra, hogy az egymssal szembe lv hrom kocka hossz jellseket sszektjk [kp02-02] 
  
, hogy a scenarion is kialakuljon a trkpen is lv ngyzetrcs (ugyangy a szikls gombbal, mint eddig). A ngyzetrcs ksbb eltakarthat, letrlhet, nem is lehet majd szrevenni, ne aggdj emiatt. s az els komolyabb feladat ksz is: sokkal knnyebben s pontosabban tudunk mr terletet formlni - terepmunkt vgezni, hiszen mr van mihez viszonytani, nem ugy mint egy teljesen res scenarion. 
 
Egy jjab szakasz kvetkezik: a partvonal kialakitsa.  
 
Az n mdszerem a kvetkez: A 65x65-s ngyzetenknt (szektoronknt) "szilks" tereppel (hasonlan mint korbban a szektorok rajzolsnl) vagy "foly-elhelyezssel" elszr jelkpesen megrajzoljuk a partvonalat mindenfle fldmunka nlkl [kp02-03]. 
   
Majd ha a szektor ksz, lehet sllyeszteni a fldet a tengerszintre a megrajzolt vonal mentn [kp02-04]. 
  
 
s gy haladunk szektorrl szektorra, mg elkszlnk minden partvonallal. Ez lesz a hzi feladat is, hogy a trkp partvonalt rajzoljtok meg teljes egszben, majd elklditek az e-mail cmemre a kvetkez cikk publiklsig (a kvetkez pntek). 
 
A kpek, a scenario s a trkp mind-mind letlthet a honlapom Scenario iskola rszlegben, a 2.cikknl rtelemszeren (http://nltiger2008ttd.5mp.eu). 
 
Sziasztok. 
NLTiger
  |