<< Scn. Iskola
3.cikk
"Hegyek kztt, vlgyek kztt zakatol a vonat..." , ahogy a dalban is van, errl szl a harmadik cikk. Hegyek, vlgyek s a folyk kialakitsa.
Hegyek - vlgyek:
Nos, be kell valljam, nekem nincs konkrt mdszerem a hegyek s a vlgyek kialaktsra. De termszetesen lerom, nlam mindez hogyan mkdik. Ugyebr a 4x4 - es (segt) rcs mg fentvan a scenarionkon (mert n eddig nem emltettem hogy "trljetek le"). Ezek alapjn be lehet tjolni a hegylncok - hegyvonulatok helyt. De hogy is van ez a gyakorlatban:
A tjrendezs kisablakban talljuk a kt, felfel valamint lefel mutat nyilas gombokat (KP01)
.
Alap helyzetben ezekkel egy - egy kocknyi terletet tudunk "vltozsra (emelkedsre - sllyedsre) ksztetni". Ennek mrett t lehet lltani, mert alaphelyzetben a minimumon van. A gombsor alatt kt kis gomb (KP02) tallhat,

melyek fel s le mutatnak. Ezekkel tudjuk nvelni vagy cskkenteni a "formland" terlet mrett. Ezt vigyk fel a maximumra, mely 7x7 terletet jelent (KP03) .

Ez a mret szksges a hegyek alapjnak kialakitshoz. Ugyanis n szemly szerint elszr csak alapozni szoktam, hegyvonulatonknt (ha tbb is van, hogy ne keveredjen bele az ember...). s ehhez is nagy segitsg a trkpen s a scenarion egyarnt megtallhat 4x4 - es, korbban mr felrajzolt rcs (KP04) .

Miutn ksz az "alapozs" , az adott hegylncon a trkpen megkeresem a magasabb, jellt hegycscsokat. Majd ha megvanak, visszalltjuk a minimumra (1-esre) a "tereprendez gombunkat" (KP05) .

A kvetkez lpshez mr ez szksges, a korbban megkeresett hegycscsokhoz. A cscsokat egyenknt, 4-5-6 szinttel, (vagy akr tetszlegesen is) felhzzuk (KP06 a) . gy haladunk cscsrl cscsra, amg el nem fogynak az adott hegylncon (KP06 b) .

Most taln kicsit butn nz mg ki a domborzat, de a hegycscsokkal jabb tmpontokat kaptunk a tovbbi "fldmunkhoz". Ezek utn annyi dolgunk van, hogy a trkphez (s ezltal a valsghoz) hen kialaktjuk a cscsok kzti domborzatot s a vlgyeket (KP07) .

s ugyangy tovbb a tbbi hegylncra (ha van mg a trkpen).
Folyk:
A folyk elhelyezsben nincs semmi "rdgi" nehzsg. A mai cikkben ez a legknnyebb szakasz. Ugyebr kszen vagyunk a part(okk)al s a hegyekkel, valamint (igaz kicsit megtpzva mr,de) megvan mg a 4x4 - es segtrcs is. Mindezek alapjn mr egsz knny betjolni a scenarion a folyk kanyarulatait, irnyt. Csak a vz szlessgre kell figyelnnk, mert nem rgtn hrom kocka szlesen mlik le a vz a hegyekbl. gyeljnk arra, hogy ha a foly tnyleg jl kiszlesedik a vghez - torkollathoz rve a trkpen, akkor az arnyokat tnylegesen betartva szpen, fokozatosan szlesedjen ki a scenarion is.
Szemlyes megjegyzs ehhez:
Ha egy kicsit furn nzne ki a foly, nem baj, mert a fk kz szpen el lehet dugni a szmunkra "fura" szakaszokat (KP08 a-b) .


De errl majd kt cikkel ksbb rszletesen olvashattok (5.cikk). Ezrt ezt most nem is annyira fontos megcsinlnotok (az edstsre gondolok).
Az elkldend hzi feladat:
Ha kszen vannak a hegyek - vlgyek - folyk, egy - kt kpmentst, vagy magrl a scenariorl egy msolatot elkldtk nekem (a tanrbcsinak :-) ) az e-mail cmemre: nltiger@freemail.hu, s jelezztek a cikk hozzszlsainl. Ksznm elre is.
J munkt!
Esetleg ha valamit nem rtentek, rjtok be a krdseteket a scenario iskola frumjra(openttd.info).
Ha valaki nem rtene egyet a cikk tartalmval, azt arra krem, NE a hozzszlsokhoz rja be, hanem a fent emltett frumon, vagy "P" - ben kldje el, s megbeszljk a dolgot.
Mg valami. Mire ezt a cikket elolvasstok, a honlapomon mr hozzfrhet az "osztlynapl" , melyet a tanulk kln krsre hozok nyilvnossgra. Egyb rdekessgeket s rszleteket ezzel kapcsolatban ott olvashattok.
Dunajvros, 2008. 10. 10. pntek
NLTiger
|