<< Scn. Iskola
4. cikk
Vrosok
Bevezet
Nem ez lesz a leghosszabb cikkem, s nem ez lesz a legnehezebb hzi feladat sem. A mlt heti igen nehz volt, most pihensknt kvetkezzen egy knnyedebb rsz...
Ismertet
A hrom f ghajlat kzt vannak kisebb eltrsek vrosok tern. Nem a klsre, ptszeti stlusra gondolok, hanem a mretk (lakossguk szma) eltr lehet az ipari ltestmnyek ptshez szksges egy minimum korlt. Mondok egy pldt, hogy knnyebben rthet legyen a tekervnyes megfogalmazsom: a norml (mrskelt) ghajlaton minimum 1200 f szksges egy bank ltestshez, mg a trpusi s a sarkvidki ghajlaton ennl lnyegesen kisebb vroska is elg a bankoknak. De ezekrl ksbb...
A harmadik cikk utn mit is tallunk a scenarionkon: a part(ok) kszen, a hegyek - vlgyek s folyk is kszen. St, a segtrcs is sokhelyen megtallhat. Ezt a 4x4 - es rcsot mostantl mr nem rdemes kiegszteni, a mr ksz terepmunka is bven elg tmpontot nyjt az ptkezshez, vrosok ltestshez. Mindezek alapjn knny betjolni a teleplsek pontos helyt.
Mindenkinek sajt vlemnye van, hogy mennyi teleplst lt jnak egy scenarion. Van aki azt kedveli ha kevs vros van, van aki a sokat tartja idelisnak. n ebbe nem is fogok beleszlni, e tren cselekedjetek beltsotok szerint. m kihangsjozom, hogy a nagyobb, valamint ismertebb helysgeket szksges ltrehozni, minl kzelebb legynk a valsgh scenariohoz. De hogy is van a gyakorlatban a mai feladat:
A fels mensorban talljuk a " lakhzas " gombot, erre kattintva megnylik neknk egy kis men (Kp01).
7 gomb jelenik meg elttnk: " kis ", " kzepes ", " nagy ", " vros ", valamint "j telepls " s " vletlenszer vros ". A mretek, nevek - tpusok alapjn:
- kis, kicsi: 0 - 200 f lakos (kb.)
- kzepes: 150 - 350 f lakos (kb.)
- nagy: 300 - 600 f lakos (kb.)
- vros: 500 - 1500 f lakos (kb.)
Nem rdemes egybknt rgtn a kt legagyobb vros kategorit ignybe venni, mert ha ksz lesz a scenarionk, s jtszunk majd rajta, akkor a jtkvek folyamn gyis (rszben maguktl is) nvekedni fognak.
Rkattintunk a neknk kell vrosmretre (Kp02a),

majd a " telpls ltrehozs " gombra (Kp02b).
Ekkor a program ksz ltrehozni a neknk megfelel (s a trkp segtsgvel elre kijellt) helyre (Kp03a - b).
- Szemlyes megjegyzs -: Ha van nlunk egy atlasz kznl, abbl az adott vrosok mrett (lakosainakszmt) hozzvetlegesen meg lehet llaptani. Ez kt szempont miatt fontos: egyrszt: a scenarion a vrosunk mekkora llekszmmal rendelkezzen. n ehhez bevezettem magamnak egy apr szablyt, amit n is ajnlok nektek, az gynevezett " 100 - ast ". Ez annyit jelent, ha egy vros a valsgban mondjuk 50000 ft szmll, azt n elosztom szzzal, s 500 - at kapunk. Ennyi lesz a vroska llekszma a scenarion.
Pl.: 50000 : 100 = 500 tlag vros mrete
15000 : 100 = 150 kisvros, falu
750000 : 100 = 7500 nagyvros, fvros
msrszt: kt vros kzti llekszm arnynak fenntartsa, hogy a valsghsg megmaradjon.
Mret bellts
Sajnos nagyon ritka az az eset, amikor a szerkeszt program a neknk kell mrettel (lakos szmma) hozza ltre a teleplst. Kt eset addik: vagy tl sok, vagy tl kevs lett a lakos.
Ha tl kevs, nvelnnk, azaz hzlalnunk kell a vrost. A mdja ennek: rkattintunk a telepls jelenlegi (ideiglenes) nevre. kapunk egy kis ablakot (Kp04),
melyen tallunk egy " nvel " gombot (Kp05).
Erre kattintva nvekszik a vros mrete (nem baj, ha kicsi tl sok lett... tudjuk cskkenteni is).
Ha tl sok, akkor a rombols gombot megnyomva (Kp06)
eltakartunk egy - kt hzat a vros szln.
Elnevezs
Sajna az is ritka, hogy a vros a neknk kell nevet kapja meg automatikusan. Ilyenkor, ha t kvnjuk nevezni, ismt a telepls nevre kell kattintani, majd a beugr kisablakban az " tnevez " gombra nyomni (Kp07).

Berjuk a szksges nevet, majd leokzva, kszen is van.
Egyb
A vrosunk klsejt minimlisan, de egy - kt dologban mim is tudjuk alaaktani a szerkeszt programban. Pldul hidat rakhatunk, kzttal bvthetjk (ft - autplya, de errl rszletesebben egy ksbbi cikkben (9. cikk)).
|