<< Scn. Iskola
5. Cikk : Tereptárgyak, erdők, növényzet
Tereptárgyak
Éghajlatonként eltérőek a terep kiegészítők, de nagyrészt megegyeznek a tulajdonságaik. Ezek elhaelyezésénél különösen oda kell figyelni, mert ha már játszunk a pályánkon, a tereptárgyakat már nem lehet elbontani! Kivétel azért van, olvassátok végig figyelemmel:
- Mérsékelt égövi: (Kép01)
- Rádióadó torony (sárga)
- Világító torny (piros)
- Sziklás terep (zöld)
Rádióadó - torony:
Ezt a való életben két helyen találjuk: hegyek csúcsain (pl.: Pécsen a tv - torony a Mecsekben) (Kép02a), valamint síkságon, nagyobb városok és repülőterek közelében (Tököl, a régi reptér mellett) (Kép02b).
Világító torony:
A tenger partokon, tópartokon (akárcsak a Balatonon) találunk sokat a nagyvilágban. Érdemes a nagyobb kikötő városokhoz építeni, valamint a vízpart mentén 15 - 20 kockánkét (vagy tetszőlegesen is).(Kép03)
Sziklás terep:
Korábban ezzel rajzoltuk a segítőrácsot, ugye ismerős...?
Nos, ez ellentéte a korábbi - előző kettőnek. Ezt tetszőlegesen bárhová tehetjük (akár hegycsúcs, part, síkság)
(Kép04a - b - c) és játék közben is bontható a pályán, nem csak a scenario szerkesztés - készítés alatt. Csak annyi a bibi vele, hogy sziklás terepen játék közben sokkal drágább rajta az építkezés (kb. másfél, kétszerese árban a sínfektetés...!).
- Trópusi éghajlat: (Kép05)
- Rádióadó torony (sárga)
- Sivatag (piros)
- Szikla (zöld)
Rádióadó - torony:
A helyzet 99% - ban ugyan az, mint a mérsékelt égövnél. A különbség talán csak annyi (a maradék 1%), hogy a trópusi éghajlaton elég ritkábban ezt elhelyezni.
Sivatag:
Ezzel csínnyán bánjunk! Csak óvatosan... vicces, de én még nem jöttem rá, hogyan lehet a sivatagból kicsit visszább venni ha esetleg sokra sikerült. Mindenesetre nézzük meg a térképet mielőtt nekiállnánk ennek, hogy mégis milyen sivatagos a terep a valóságban. Magyarul mondva naygon elsivatagosodott, vagy csak foltokban az. Ha csak az utóbbi eset áll fent, akkor kell komlyabban ügyelni mindezekre, nehogy elszaladjon a ló velük...
Még egy fontos dolog a sivataggal kapcsolatban: a kijelölt területen nem azonnal hozza létre a pályaszerkesztő, hanem 3 - 4 másodperc is eltelik, mire a "zöld gyep" "sárga homoktengerré" válik. Nem tudom, miért jó ez, véleményem szerint csak lassítja a scenario - készítők munkáhát. De ez az én véleményem. Ja, és mégegy fonos dolog. A trópusi ályának megvan az a sajátossága, hogy bizonyos ipari létesítményeket (pl.: vízforrás, víztorony), csak sivatagon lehet kiépíteni. Tehát ha egy ilyen pályát szerkesztünk, és szeretnénk az összes ipari létesítmény típust (gyárat, stb.) a scenariora, akkor kénytelenek vagyunk egynéhány sivatagocskát "csinálni". Sajna ez van. De erről részletesen írok majd a trópusi - gyáraknál (8. cikk)
Sziklás terep:
Na, ez trükkös ezen az éghajlaton. A sivatagra nem lehet sziklát tenni. Hiába telepítünk, körülbelül 3 vagy 4 másodperc múlva eltűnteti a program. Hogy miért? Nem tudom. Pedig a valóságban vannak sziklás - köves sivatagok.... kár.
Szubarktikus (sarkvidéki) éghajlat: (Kép 06)
Ugyan az, mint a mérsékelt övön.
Erdök, növényzet:
Ez is csak egy aprócska altéma. Igazándiból esztétikai szerepe van föleg, körülbelül 90%-ban. A maradék 5-5% két dolog. Egyrészt picivel drágább játék közben erdövel boritott területen épitkezni, valamint egy-két kiegészitö grf-hez valamely módon kötödik az erdös terület. Ezt majd mindenki saját maga ugyis megtapasztalja, mert mindenki más stilusu grf kiegészitéseket szeret használni.
A házi feladat azt hiszem adott, a tereptárgyak elhelyezése a scenariunkon. Hát hajrá!
U.I.: A csatornát (Kép07) mindhárom égövön megtaláljuk. Lényegében ugyan az, mint a folyó, csak ezt játék közben már sokkal drágábban tudjuk elbontani. Igzából esztétikai szerepet szánhatunk neki.
Esetleg ha valaki ne értene egyet a cikk tartalmával, azt arra kérem, NE a hozzászólásokhoz írja be, hanem a fórumon, vagy "PÜ" - ben küldje el, és megbeszéljük a dolgot. |