OpenTTD-Hungary Honlapcsoport
Bejelentkezés / Login
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Főmenü / Main menu
 >> Főoldal / Home
 >> OTTD-Hungary Site
 >> OTTD-Hungary Blog (ÚJ)
 >> OTTD-Dunaújváros Team
 >> OpenTTD-Dunaferr Studio
 >> OpenTTD-Galeria
 >> SimCity4-Hungary Site
 >> Andromeda-Hungary
Kapcsolat / Contact
 >> Fórum / Forums
 >> Zárt chat / Members chat
 >> Szerkesztőség / Editorial
Tartalom / Content
 >> Letöltések / Downloads
 >> Hírek / News

 

Statisztika / Statistics
Indulás: 2008-11-30
 
Üzenőfal / Chat
Hello to everybody! If you want to write a message here, at the "név" you need to write your name, and at "üzenet" you write your message.
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

free counters

 

 
Zárt-/ Closed-chat online:

Belépés a Zárt-Chatre

 

Google PageRank

Free Air Plane MySpace Cursors at www.totallyfreecursors.com
 
 
Scn.Iskola:6.cikk

<< Scn. Iskola 


Scenario Iskola,6.cikk

6.cikk
Gyárak-mérsékelt éghajlat

Lassan féltávhoz érünk a scenario készítés iskolájában.Az ipar következik, mely a legnagyobb témakör lesz, három cikk hosszúságú. Minden éghajlat minden gyár-üzem tipusára kitérünk részletesen. Még most, az elején leírnék néhány alapvető dolgot ezzel kapcsolatban. Egyrészt az OpenTTD eredeti gyáraival fogunk foglalkozni, hiszen ez a legelterjedtebb gyárcsalád, másrészt igyekszem logikusan megértetni és elmagyarázni, hogy a valóságban, (és ha élethű pályát.scenariot akarunk, akkor) így a játékban is mely földrajzi területekre és terepviszonyokra milyen iparfajtát érdemes telepiteni. De szó lesz alapterületröl, szállitásrol, egyszóval mindenröl. Íme:
--- Olajkút (kép01)
Általában egy 2x4-es (kockákban számolt) alapterületen fekszik. Szárazföldön leginkább síkságokon van, a térkép(scenario)szerkesztő is csak ide engedi telepítését. Én olyanról még nem hallottam, hogy hegyekben olajat bányásztak volna. A hegyekröl mindenkinek a sziklás vidékek jutnak eszébe, így talán érthető is, miért nem engedi a szerkesztőprogram a hegyekbe való telepítését. Egyszóval síkságra, egy szintel a tengerszint felett. A játékban nem fogad semmit (se utas, se semmi), csak termel, értelemszerüen olajat. Én az ilyen fogadó-termelő beállítású "üzemeket" csak "kiszolgáló gyárnak" hívom. Ebbe a csoportba tartozik még a szénbánya, a vasércbánya, a farm, és az erdő is ezen az éghajlaton, hiszen ezek mind-mind termelnek, de nem fogadnak semmit. Ezt fontos megjegyezni. Na de térjünk vissza az olajkútra. Szóval ez kiszolgáló üzem gyár, és mint minden ilyen üzemnek, ennek is be tudjuk állítani a termelését még a pálya szerkesztése közben (játék közben már nem). Miután leraktuk azaz telepítettük a nekünk szükséges helyre az olajkutat, a nevére kattintva egy kis ablak jelenik meg (kép02). Láthatunk rajta egy alap termelési szintet (pirosan aláhuztam). Ezt tudjuk növelni és csökkenteni értelemszerüen a balra illetve jobbra mutató kis nyilakkal (zölddel bekarikázva). Azért itt érdemes vigyázni, mert nehogy elszaladjon velünk a ló, és túl nagy és túl magas termelést állítsunk be. Mert utána nem gyözzük majd elszállítani magas értéknél, így a játékban a vállalat megitélése is romolhat emiatt (nyakunkon marad a sok szállítandó termék, és visszanyal a fagyi...). Ez vonatkozik értelemszerüen minden kiszolgáló üzemre.
---Olajfinomító (kép03)
Nos, ide szállíthatjuk a játék során az olajat. 4x4 kocka területű, ugynevezett "feldolgozó üzem". Ez is egy gyárkategoria, mely fogad is és termel is. Jelen esetben olajat fogad és árut állít elő belöle. A feldolgozó üzemek kategoriájába tartozik még az acélmű, a gyár, és a fűrésztelep is. De ezekröl majd később. Az olajfnomítót a valóságban síkságokra - alföldekre építk, komoly víz vételezhető helyre (tenger vagy folyók). Miért fontos a víz? Mert igencsak vízigényes egy üzemfajta ez a nagyvilágban. Értelemszerűen erre gondoltak a játék készítői is, mikor azt találták ki, hogy leginkább a scenario szélén lehet olajfinomítót telepíteni, hiszen ha jól megfigyeljük, minden scenarion körbe van víz, és ez kikerülhetetlenül így van. Magasabb területekre és hegyekre ez az üzemtípus sem telepíthető a scenario szerkesztőben, az olajkutakhoz hasonlóan a széles és alacsony síkságokra engedi a program az elhelyezését. Finnyás egy gyár ez, de ez van. Én személy szerint is sokat bosszankodok ezen, mikor már a huszadik hibaüzenetet kapom mikor olajfinomítót akarok valahova lerakni, és csak panaszkodik a szerkesztőprogram, hogy most ez a baj, most az a baj... Grrr!
Termelés? Amennyit odaszállítunk a játék során, annyit termel. Itt nem lehet mit beállítani...
---Szénbánya (kép04)
Ez kiszolgáló üzem, egyirányú. Nem fogad semmit, és szenet termel nekünk. A valóságban a hegyekben, valamint hegyek - dombok lábainál találhatunk efféle ipari létesítményt, mert geológiailag ilyen helyeken fellelhető a szén. Alapterülete változó, néha 3x3- as, néha 4x3- as. Szállítás szempontjából ez az egyik legjövedelmezőbb, így nem csoda hogy sokak kedvence. Sok - sok olyan földrajz - atlaszt találhatunk, melyekben fel vannak tüntetve a szénbányák helye szerte a világon. Ha van ilyen atlaszunk, nagyot könnyítünk helyzetünkön, hogy hova kell ilyen iparegységet raknunk a scenarionkon (főleg ha valósághűségre törekszünk). A már telepített bánya termelési szintjét beállíthatjuk természetesen, ugyanugy mint a már említet olakútnál is. A kitermelt szenet az erőmű fogadja.
---Vasércbánya (kép05)
Kiszolgáló üzem. A vasércbánya tulajdonságai lényegében megegyeznek a szénbánya tulajdonságaival. Apróbb eltérés oéldául, hogy az ércbánya alapterülete fixxen 4x4-es. A kitermelt vasércet az acélmű fogadja.
---Erőmű (kép06)
Az erőmű bizony már egy harmadik kategóriába tartozik, a z úgynevezett " fogadó üzemek" csoportjába. Ez annyit jelent, hogy ( mint a kategória név is tartalmazza ) csak fogad terméket ( jelen esetben szenet ), de termelni már nem termel semmit. Ez a gyárkategória is egyirányú, csak elentétesen, mint a kiszolgáló üzemek. Remélem nem túl bonyolult ez így, csak igyekszem logika útján bemutatni mindezt. Az OpenTTD - ben az alap erőmű széntüzelésű. ez igazán iszákossá teszi ezt a gyárfajtát, a valóságban is komoly vízvételi lehetőségek mellé építenek ilyen erőművet ( példának lásd: Százhalombatta, a Duna mellett van közvetlenül ). Ezért ennek a gyárnak az elhelyezésénél is ügyeljünk erre. Alapterülete általában 2x4- es, vagy 3x3- as.
---Acélmű (kép07)
A feldolgozó üzemek kis családjába tartozik. Nekem személy szerint ez a kedvencem, mert én a "nagybetűs életben" ilyenben dolgozok. Na de visszatérve a lényegre, ez a létesítmény fogadja a vasércet, melyből acélt állít elő. Alapterülete lényegében megegyezik az olajfinomító alapterületével az OpenTTD - ben. A valóságban ilyen gyárakat a vasérclelőhelyektől nem túl messze szoktak építeni, bár van erre ellenpélda is ( lásd: Dunaújváros, acélgyár a szántóföldek közepén, messze még a hegyektől is, nem hogy ércbányától... ). A scenario - szerkesztőben könnyű dolgunk van vele, mert szinte bárhová engedi építeni a program ( alacsony - magas, sík - hegység ), csak az alapterületével megegyező méretű szabad és síkabb terepet biztosítsunk leendő helyén.
Érdekesség, hogy fogad utast is!
---Erdő (kép08)
Nos, az erdő ( inkább erdészet, vagy faiskola nevet kellene viselnie ). Kiszolgáló "üzem". Általában 4x4- es telken terül el, és hát gondolom nem nagy agytorna rájönni, hogy fát ( nyers fát ) termelnek itt. Ilyesmit a valóságban mindenhol találunk. A scenarion is szinte bárhová elhelyezhetjük itt a mérsékelt éghajlaton ( más éghajlaton nem ilyen engedékeny a szerkesztő program ). Termelési szintje beállítható.
---Farm (kép09)
Ez már egy picit bonyolultabb az eddigieknél. Típusát tekintve kiszolgáló üzem, élő állatot és búzát termel a mérsékelt éghajlaton, ám nem fogad semmit. Alapterülete ( a központi telep ) 4x4- s, ám az ezt körülvevő szántóföldek mértéke szinte kiszámíthatatlan és folyton változó. A szerkesztő programban ennek az ipari létesítménynek is beállíthatjuk a termelési szintjét, mindkét termelt árucikkét. A valóságban a síkságon és alföldeken van ilyen jellegű agrár ( mezőgazdasági ) ipar. Ezért célszerű a scenarionkon nekünk is az alföldes és kissé dimbes - dombos helyekre elhelyeznünk.
Anyagiak: hogy is fogalmazzak, ... én ahányszor már játszottam, sosem az élő állat és búza szállításából gazdagodtam meg a játékban. Az OpenTTD - ben az agráripar nem hoz olyan jó bevételt, mint a nehézipar. Egyébként a "gyár" nevű gyárba szállíthatjuk a farmon megtermelt dolgokat.
---Fűrésztelep (kép10)
Feldolgozó üzem. Az erdőben kitermelt fát szállíthatjuk ide, melyből árut készít. Az árut meg ugyebár a nagyvárosokban fogadják. Személy szerint faiparból már sokszor tudtam meggazdagodni az OpenTTD - ben. Egész jól fizet... de nem a legjobban. Alapterülete 4x4 kocka. A valóságban főleg a nagy erdőel borított hegyvidékekben találunk, de akadnak nagyvárosok közelében is. Én is erre a két helyre soktam tenni a fűrésztelepeket. Csak ajánlani tudom...
---Gyár (kép11)
Szintén feldolgozó üzem. Ez fogadja az élő állatot és búzát a farmról, valamint az acélt az acélműből. Ugyanúgy, mint az összes feldolgozó üzem, így ez is árut állít elő. Alapterülete 4x3- as, kicsit kisebb, mint a többi feldolgozó. Nagyvárosok környezetébe szoktam építeni.
---Bank (kép12)
Kétéltű. Ez azt jelenti, hogy egyszerre kiszolgáló, és fogadó "üzem" egyben. Ha vinnénk, akkor ad, ha hozzunk, akkor elfogad értéktárgyakat. Területe általában 2x1- es. Csakis a legnagyobb városokban építhetünk a pályaszerkesztőben bankot. A városnak minimum 1200 fősnek kell lenie, ezalatt nem engedi a program a bank telapítését. Nevezhetjük luxus iparágnak is, mert csak a "legek" városokban van. V.I.P ipar... hihihi...

 

Utólagos megjegyzések:
-- Az alapterületek esetében csak egy tájékoztató adatot adtam meg mindenhol, mert minden beállítás, grf - kiegészítés módosíthatja az alapterület mértékét +,- 1 - 2 kockával.
-- A példák és a valóságra való hivatkozásaim csak támpontok, természetesen nem kötelező őket figyelembe venni. Én is magam jöttem rá sokmindenre az OpenTTD - ben.
-- Ha valaki nem értene egyet a cikk bármely pont jával, azt arra kérem, hogy ne a hozzászólásoknál jellezze nekem ( ha meg kívánja osztani velem véleményét ), hanem e - mailben, vagy a fórumon. Előre is köszönöm.

 

Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!